Nieuwsgierig naar meer?

Talentonderwijs in het nieuws

Posted by admin on September 25, 2013

NRC 22 september 2013

In Nederland blijven alleen lege boekenkasten over

Nederland heeft te maken met een vrije val van de boekenverkoop met twintig, en binnenkort wellicht vijftig procent. Nergens anders in Europa is de ‘ont-boeking’ zo radicaal als in ons land. Deze acute leeserosie bedreigt het intellectuele bindweefsel van de samenleving en de kwaliteit van het openbare leven.

Lees dit artikel op:
http://www.nrcreader.nl/artikel/2342/in-nederland-blijven-alleen-lege-boekenkasten-over

 

Volkskrant   3 maart 2014

Maak van docent een beschermd beroep dat alleen universitair geschoolden kunnen uitoefenen. 


Dat schrijft Eric van 't Zelfde, directeur van een openbare scholengemeenschap in Rotterdam.

Stel je het volgende voor: je dochter moet voor een cruciale ingreep naar de tandarts. Bij binnenkomst meldt de tandarts dat hij sinds een jaar de opleiding tandheelkunde volgt en dat, als alles goed gaat, er nog vijf jaren van zijn studie resteren (de opleiding tot tandarts duurt zes jaar). Staat u toe dat deze tandarts die belangrijke ingreep uitvoert?

Toch staat u dagelijks toe dat uw kind lessen volgt van onbevoegde of onderbevoegde docenten. Is dit minder schadelijk voor uw kind dan de gebitsingreep?

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opinie/article/detail/3519235/2013/10/01/Laat-de-creme-de-la-creme-het-onderwijs-verzorgen.dhtml

 

 

 

Slechts een krappe 40% van de leerlingen met een IQ van 130 of hoger krijgt een vwo-advies
 

Bijna 20% van de leerlingen met een IQ hoger dan 130 krijgt bij het verlaten van de basisschool het advies om naar het vmbo te gaan. Nog eens 5% krijgt een vmbo/havo advies. Slechts een krappe 40% van de leerlingen met een IQ van130 of hoger krijgt een vwo-advies. Dit roept de vraag op in hoeverre leerlingen met cognitief talent op school worden herkent.

Het volledige onderzoek vind u hier.

 

NRC  4-10-2013

Op basisschool de Bolster in Drunen (Brabant) gaan ouders  hun eigen kind lesgeven.

De school geeft als reden voor deze ouderbetrokkenheid dat kinderen beter leren als ze een-op-een begeleiding krijgen.

Lees dit artikel op:
http://www.nrc.nl/nieuws/2013/10/04/ouders-gaan-hun-eigen-kind-lesgeven-op-school-in-brabant/

 

30-09-2013

Eerder les op je eigen niveau

Als het aan directeur Eric van ’t Zelfde ligt, krijgt Nederland een nieuw onderwijssysteem.Eén school voor kinderen van 2 t/m 18 jaar waarbij kinderen al in groep 7 doorstromen naar vmbo, havo of atheneum. Kinderen van groep 7 en 8 krijgen voor de vakken Nederlands, rekenen en Engels les van docenten uit het voortgezet onderwijs. De overgang van basisonderwijs naar voortgezet onderwijs is veel minder groot.

Het artikel: http://www.trouw.nl/tr/nl/4556/Onderwijs/article/detail/3518308/2013/09/30/Superschool-voor-2--tot-18-jarigen.dhtml

 

 


20-03-2013 

Weinig aandacht voor slimme kinderen 

De slimme leerling dreigt een ondergeschoven kindje te worden op de basisschool. Er is veel aandacht voor de zwakke scholier, met extra lesstof en aandacht, maar het slimme kind wordt onvoldoende gestimuleerd, zo bericht Trouw.

Lees het artikel hier: http://www.trouw.nl/tr/nl/4556/Onderwijs/article/detail/3412357/2013/03/20/Weinig-aandacht-voor-slimme-scholier.dhtml

 

14-09-2012

Kinderen die op geen enkele school welkom zijn 

Met een zeiltocht rond de wereld willen Enrique (15) en Hugo (13) Claassen de aandacht vestigen op kinderen die op geen enkele school welkom zijn. Deze kinderen willen wel naar school maar worden nergens toegelaten. De auteur geeft aan dat een negatief dossier en het, buiten de ouders om, doorspelen van deze negatieve informatie naar andere scholen, een nieuwe start vrijwel onmogelijk maakt.


Lees hier het artikel: leerplicht zou geen schoolplicht moeten zijn FD sept. 2012

 

 

Website Design By Vivid in Jacksonville, Florida